Nieuws

05/03 - Containers met dure lucht

We willen graag de aandacht vestigen op een toenemend probleem in de zeevracht, en dat is de grote hoeveelheid halfvolle containers welke tegenwoordig verscheept worden.

Wanneer een producent zijn goederen aanbiedt als zeevracht is de eerste vraag of het volume van de zending genoeg is om een eigen volle container (een zogenaamde FCL, Full Container Load) te boeken, ofwel het als losse zending aan te bieden (LCL, Less Container Load). In een normale zeecontainer kan normaal gesproken zo’n 28 kubieke meter aan goederen. Dus je zou verwachten dat het omslagpunt FCL versus LCL daar in de buurt zit. Vanwege allerlei verstorende commerciële zaken is dit omslagpunt echter veel lager komen te liggen. Dit leidt nu tot de situatie dat het vaak al ‘loont’ om vanaf 15 kubieke meter een eigen ‘volle’ container te boeken. Zodoende varen er dus grote hoeveelheden halfvolle containers vanuit Azië naar Nederland. Dit is natuurlijk enorme verspilling, zowel vanuit kosten als vanuit duurzaamheid geredeneerd.

In principe kunnen de zeevrachtkosten dus zelfs 50% dalen! MODINT Logistiek zet hier als antwoord de eigen MODINT Consol Box tegenover. Vanuit een snel toenemend aantal havens kunnen hiermee de halve container zendingen wél gecombineerd worden, waarbij het voordeel ten goede komt van de verladers, u als leverancier dus.

Het is een sprekend voorbeeld van een zaak waarbij leveranciers individueel nauwelijks nog kosten kunnen besparen, terwijl er in samenwerking mogelijk tientallen procenten besparing liggen.


Neem contact op





    Gratis Logistieke Scan