Nieuws

23/03 - Waarom klimaatcompensatie niet de juiste manier is

In de fashionbranche is veel aandacht voor het creëren van transparantie in MVO-initiatieven. Er zijn vele manieren om duurzame doelstellingen te bereiken en de focus ligt momenteel meer op de kledingproductie in vergelijking tot de omstandigheden waaronder de kleding wordt gemaakt, het materiaal, etc.

Als het gaat om het documenteren van de impact op het klimaat, dan zijn er maar beperkte mogelijkheden en vergt het verkrijgen ervan veel werk, zeker als je afhankelijk bent van partners en leveranciers. Velen vinden dit onbeheersbaar, wat logisch is met betrekking tot het creëren van een overzicht, en wie zou dit moeten gaan doen binnen het bedrijf? Als je als bedrijf écht het voortouw wilt nemen en je verantwoordelijkheid serieus wilt nemen, dan moet je tijd en energie steken in het bewustmaken van je eigen verbruik en vooral de logistieke opzet.

De makkelijke oplossing die we steeds meer zien bij modebedrijven en -merken, en die veel logistieke bedrijven aanbieden, om te verduurzamen is: zichzelf uit het probleem “compenseren”. Compenseren kan niet op zichzelf staan, maar zou een aanvulling kunnen zijn. Vooral als je strategie is om klimaatbestendig te zijn en als je zegt te werken aan het verminderen van CO₂ in je bedrijf. Als je niet weet wat de CO₂ footprint van je bedrijf is, hoe kun je dan je consumenten of klanten vertellen dat je actief bezig bent met klimaatimpact? Je kunt dan compenseren, maar studies laten zien dat consumenten door dergelijke maatregelen heen kijken.

Wij adviseren:

  • Creëer een uitgangspunt – Wees bewust van de CO₂ uitstoot in de logistiek van je bedrijf.
  • Verzend gewoonten – Worden goederen en producten op de juiste manier verstuurd?
  • Een gericht plan van aanpak met concrete maatregelen en meetpunten.

Als je eenmaal het overzicht hebt, kun je strategisch werken met je CO₂-footprint en, op basis van concrete cijfers en KPI’s, intern focussen op welke initiatieven je moet nemen. Hiermee kun je aan de slag gaan, en voorop lopen, met de eisen die door consumenten worden gesteld en ook met de wettelijke EU-eisen, zoals de aankomende CO₂-belasting.

Ben je geïnteresseerd in de mogelijkheden voor jouw bedrijf om de CO₂-emissies te reduceren? Laat het ons weten via info@modintlogistiek.nl of tel. 088 – 99 100 88.

CO₂ Improve. Don’t compensate. Innovate.
www.co2improve.com


Neem contact op





    Gratis Logistieke Scan